ΤΑ ΠΑΡΑΤΥΠΑ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ – Τελική Έκθεση (2019)
Αρχική Πολιτική ΔΙΑΦΘΟΡΑ ΤΑ ΠΑΡΑΤΥΠΑ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ – Τελική Έκθεση (2019)
ΤΑ ΠΑΡΑΤΥΠΑ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ – Τελική Έκθεση (2019)
ΤΑ ΠΑΡΑΤΥΠΑ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ – Τελική Έκθεση (2019)
ΤΑ ΠΑΡΑΤΥΠΑ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ – Τελική Έκθεση (2019) της Αποστολής Αξιολόγησης Εκλογών του Γραφείου Δημοκρατικών Θεσμών και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΑΣΕ (ODIHR)
ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΕ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΠΑΡΑΤΗΡΗΤΟ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ ΗΤΑΝ Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΕΚΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΩΝ ΘΕΣΜΩΝ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΟΑΣΕ. ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΩΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΤΗΣ ΕΚΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ. ΤΟΥ ODIHR.
TI EINAI TO ODIHR;
ΣΤΟΝ ΕΠΙΣΗΜΟ ΙΣΤΟΤΟΠΟ ΤΟΥ ΟΑΣΕ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ:
Το Γραφείο Δημοκρατικών Θεσμών και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ODIHR) του ΟΑΣΕ είναι ένα από τα βασικά περιφερειακά όργανα ανθρωπίνων δικαιωμάτων στον κόσμο.
Αποστολή του ODIHR:
Αποστολή του ODIHR είναι να παρέχει βοήθεια στα συμμετέχοντα Κράτη του ΟΑΣΕ για «να διασφαλίζουν τον απόλυτο σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών, να τηρούν τους κανόνες δικαίου, να προάγουν τις αρχές της δημοκρατίας και… για την ενδυνάμωση και την προστασία των δημοκρατικών θεσμών καθώς και την προαγωγή της ανοχής ολόκληρης της κοινωνίας». (Έγγραφο Ελσίνκι, 1992).
Τι κάνει το ODIHR; Το ODIHR είναι ο βασικός θεσμός του ΟΑΣΕ που έχει αναλάβει την παροχή βοήθειας στα συμμετέχοντα Κράτη για την υλοποίηση των δεσμεύσεων ανθρώπινης διάστασης και ως εκ τούτου την προώθηση της ασφάλειας στην περιοχή. Εργάζεται σε πέντε ευρείς τομείς: εκλογές, εκδημοκρατισμός, ανθρώπινα δικαιώματα, ανοχή και αποφυγή διακρίσεων, τα θέματα των Ρομά και των Σιντι. Στην δράση του ODIHR σε αυτούς τους τομείς περιλαμβάνεται:
ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΑ ΑΛΛΑ ΘΑ ΕΣΤΙΑΣΟΥΜΕ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΜΑΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΕΚΛΟΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΝ ΣΤΑ ΚΡΑΤΗ.
ΑΥΤΟ ΛΟΙΠΟΝ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ODIHR ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΕΚΛΟΓΩΝ ΕΙΝΑΙ….
■ Η παρατήρηση των εκλογών για να αξιολογηθεί εάν τηρούνται οι δεσμεύσεις του ΟΑΣΕ ως προς τα θέματα εκλογών, συχνά από κοινού με την Κοινοβουλευτική Συνέλευση του ΟΑΣΕ και άλλες κοινοβουλευτικές ομάδες, και η παροχή βοήθειας για την βελτίωση των εκλογικών διαδικασιών.
ΟΠΩΣ ΕΙΠΑΜΕ ΚΑΙ ΠΙΟ ΠΡΙΝ ΤΟ ODIHR ΗΤΑΝ ΠΑΡΩΝ ΚΑΘ ΟΛΗ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΕΚΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ ΤΟΥ 2019 ΚΑΙ ΤΟΝ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΣΥΝΕΤΑΞΕ ΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΣΕ ΤΗΝ ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ.
ΣΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥΣ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΘΑ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΟΥΜΕ ΕΝΑ ΘΕΤΙΚΟ ΠΝΕΥΜΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΕΣ ΤΟΥ ODIHR ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ ΣΤΗΝ ΧΩΡΑ ΜΑΣ, Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΛΟΓΗ. ΟΠΩΣ ΘΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΟΥΜΕ ΘΙΓΟΝΤΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΟΥΝ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΜΑΤΙΑ ΝΑ ΦΑΙΝΟΝΤΑ ΑΣΗΜΑΝΤΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙΝΕ!! ΚΑΙ ΚΑΙΝΕ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ!!
ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΤΑ ΨΙΛΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΩΝ ΣΥΜΒΟΛΑΙΩΝ ΠΟΥ ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ ΤΟΥΣ ΔΙΝΟΥΝ ΣΗΜΑΣΙΑ ΑΛΛΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΑΥΟΥΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΟΡΟΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΥ ΠΟΥ ΑΝ ΠΑΡΑΒΙΑΣΤΟΥΝ, Ο ΥΠΟΓΡΑΦΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΟΣ ΤΡΕΧΕΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΦΤΑΝΕΙ.
————–
ΣΤΗΝ ΣΕΛΙΔΑ – ΛΟΙΠΟΝ – 22 ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΒΡΕΙΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΤΗΝ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ ΚΑΙ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ XII ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ:
XII. ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ
Ο εκλογικός νόμος δεν περιλαμβάνει προβλέψεις για παρατηρητές, εγχώριους ή διεθνείς. Εντούτοις, η Αποστολή του ODIHR διαπιστεύτηκε και το ΥΠΕΣ εξέδωσε εγκύκλιο με εντολή προς τους προεδρεύοντες των εκλογικών τμημάτων να επιτρέπουν στους παρατηρητές του ODIHR την πρόσβαση στα εκλογικά κέντρα. Στην Αποστολή του ODIHR δεν επετράπη να παρακολουθήσει τις συνεδριάσεις της διακομματικής επιτροπής, και σε μία περίπτωση δεν επετράπη η παρατήρηση της διαδικασίας της καταμέτρησης ψήφων σε ένα εκλογικό τμήμα, καθώς η εγκύκλιος του ΥΠΕΣ αναφερόταν μόνο στη διαδικασία της ψηφοφορίας. Η έλλειψη εγγυήσεων για την παρατήρηση από εγχώριους και διεθνείς οργανισμούς όλων των σταδίων της εκλογικής διαδικασίας αντιβαίνει στην παράγραφο 8 του Εγγράφου της Κοπεγχάγης του ΟΑΣΕ του 1990.67
Ο νόμος θα πρέπει να τροποποιηθεί ώστε να επιτρέπει την παρατήρηση από εγχώριους και διεθνείς οργανισμούς, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις του ΟΑΣΕ.
ΚΑΛΕΙ ΤΟ ΥΠΕΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΟΥΝ ΤΙΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΙΑΚΟΜΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑ ΟΥΤΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΜΕΤΡΣΗ ΤΩΝ ΨΗΦΩΝ ΣΤΑ ΕΚΛΟΓΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ. ΔΗΛΑΔΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΜΕ ΟΡΟΥΣ.
——————-
ΠΑΜΕ ΣΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ. (ΣΕΛ. 22 XIII)
Ο νόμος ορίζει ότι σε κάθε εκλογικό τμήμα μπορούν να είναι παρόντες κατ’ ανώτατο όριο αντιπρόσωποι τριών πολιτικών κομμάτων, για να παρακολουθήσουν τις διαδικασίες της ψηφοφορίας και της καταμέτρησης. Στις περιπτώσεις που ορίστηκαν περισσότερα από τρία πολιτικά κόμματα στο ίδιο εκλογικό τμήμα, η εφορευτική επιτροπή του τμήματος διενήργησε κλήρωση, σε αντίθεση με τις διεθνείς δεσμεύσεις.
ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ;
Βλ. παράγραφο 20 του Γενικού Σχολίου Αρ.25 του Συμφώνου για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα του 1996 του ΟΗΕ: «Πρέπει να διασφαλίζεται η ασφάλεια των καλπών και η διαλογή των ψήφων πρέπει να γίνεται παρουσία υποψηφίων και των εκπροσώπων τους».
ΚΑΙ ΜΙΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΙΔΙΩΝ…
Σε όλα τα εκλογικά τμήματα που επισκέφθηκε η Αποστολή ήταν παρόντες εκλογικοί αντιπρόσωποι, κυρίως από τη Νέα Δημοκρατία και τον ΣΥΡΙΖΑ. Η ύπαρξη υλικού προεκλογικής εκστρατείας τόσο εντός όσο και εκτός των εκλογικών κέντρων αποτέλεσε παραβίαση των κανονισμών περί «εκλογικής σιωπής».
——————
ΕΠΟΜΕΝΟ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: (ΣΕΛ. 23 3η ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ)
Ο εκλογικός νόμος δεν προβλέπει τη δημοσίευση αποτελεσμάτων σε επίπεδο εκλογικού τμήματος, ούτε τη διανομή των σχετικών πρωτοκόλλων στους αντιπροσώπους των πολιτικών κομμάτων ή την ανάρτησή τους στα εκλογικά τμήματα, και δεν δημοσιοποιήθηκαν αποτελέσματα αναλυμένα σε αυτό το επίπεδο, γεγονός που πλήττει τη διαφάνεια.
Προκειμένου να ενισχυθεί η διαφάνεια, τα εκλογικά αποτελέσματα θα πρέπει να αναρτώνται στα εκλογικά τμήματα.
ΚΑΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ:
Η παράγραφος 7.4 του Εγγράφου της Κοπεγχάγης του 1990 του ΟΑΣΕ υποχρεώνει τα κράτη Μέλη να διασφαλίζουν ότι οι ψήφοι «καταμετρώνται και δηλώνονται με ειλικρίνεια με τη δημοσίευση των επίσημων αποτελεσμάτων».
ΚΑΙ ΕΝΩ ΑΝΑΚΟΙΝΩΝΕΤΑΙ Η ΝΕΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΑΠΟ ΤΑ ΜΜΕ ΛΙΓΑ ΛΕΠΤΑ ΜΕΤΑ ΤΟ ΠΕΡΑΣ ΤΗΣ ΨΗΦΟΦΟΡΙΑΣ, ΚΑΝΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΡΚΕΤΕΣ ΜΕΡΕΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΞΕΡΕΙ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΨΗΦΙΣΕ. ΚΑΙ ΛΕΜΕ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΞΕΡΕΙ ΔΙΟΤΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΣΤΟΜΑ ΣΕ ΣΤΟΜΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΑΘΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΚΑΤΙ, ΑΛΛΑ ΕΠΙΣΗΜΑ ΔΕΝ… ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΜΕΤΡΑΕΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΠΙΣΗΜΟ.
ΠΟΣΟ ΔΥΣΚΟΛΟ ΔΗΛΑΔΗ ΘΑ ΗΤΑΝ ΚΑΘΕ ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΝΑ ΕΙΧΕ ΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΜΕ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΜΕΤΡΗΣΗΣ ΝΑ ΕΚΤΥΠΩΣΕΙ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΝΑ ΤΑ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙ ΣΤΟ ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΑ ΘΕΑ;; ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ΚΑΙ ΕΝΩ ΥΠΗΡΧΕ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟ 1990 ΝΑ ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΕΙ ΚΑΤ ΑΥΤΟΝ ΤΟ ΤΡΟΠΟ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΩΣΤΕ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΓΝΩΣΗ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΕΝΙΣΧΥΕΤΑΙ Η ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ;
ΤΩΡΑ ΘΑ ΠΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΟΤΙ ΤΑ ΕΠΙΣΗΜΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΔΕΝ ΒΓΑΙΝΟΥΝ ΑΥΘΗΜΕΡΟΝ ΑΛΛΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΜΙΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΡΚΕΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΑ ΩΣΤΕ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ. ΚΑΙ ΟΡΘΑ ΘΑ ΤΟ ΠΕΙ, ΚΑΘΩΣ ΤΟ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΝΑ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ.